مسابقه علمی کاربردی صرف مدرسه امام علی بن ابی طالب علیهماالسلام دیماه 1397

بسم الله الرّحمن الرّحیم

مدرسه علميه امام علي بن ابي طالب عليهماالسلام با همكاري معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان در راستای ارتقاء سطح علمی – پژوهشی مدرسه، كاربردي‌سازي مفاهيم صرفی و آشناييِ عمليِ طلاب با كاربرد صرف در فهم نصوص ديني و با هدف ايجاد نشاط علمي، رقابتی سالم و ايجاد انگيزه تحقيق و پژوهش در ميان طلاب، اقدام به برگزاری مسابقه علمي كاربردي ادبيات عرب (با رويكرد صرف) مقارن با ایام بصیرت ملت قهرمان ایران و بزرگداشت حماسه 9 دی 1388، کرده است که محدودنبودن در پایه خاص یکی از امتیازات پررنگ این مسابقه علمی – کاربردی می‌باشد.


مقدمه: پیشینه و تصویب طرح
چند سالی است که مدرسه علميه امام علي بن ابي طالبعليهماالسلام، با عنایت ویژه مدیر محترم مدرسه حجت الاسلام فاطمی نسب و به همت مسؤول پژوهش مدرسه و همکاری بی‌دریغ مسؤولین آموزش و فرهنگی و طلاب مدرسه، برای ارتقاء سطح علمی – پژوهشی طلاب و اساتید این مدرسه اقدام به برگزاری مسابقه علمی کاربردی ادبیات عرب در دو محور صرف و نحو می‌کند كه همواره مورد استقبال و تحسين طلاب و مسوولين قرار گرفته است.
روش اجرا و تدوین سوالات و مراحل، تجارب گرانبهایی را برای مدرسه به ارمغان آورده است که در هر دوره از برگزاری، بر غنای علمی و پژوهشی آن افزوده می‌شود و طلاب جدید الورود نیز سهمی در اجرای آن به عهده می‌گیرند.
به منظور برگزاری این مسابقه علمی کاربردی که در محور صرف برگزار گردید، جلساتی با حضور مدیریت محترم مدرسه، مسئول پژوهش، مسئولین آموزش و فرهنگی و میهمان مدعو (استاد گرانقدر حجت الاسلام ابراهیم نیکدل) برگزار گردید. طرح مسابقه، توسط استاد عیسی رجبی در این جلسات ارایه شد و پس از اصلاحات لازم برگزاری این مسابقه به ایشان که سابقه اجرای مسابقه صرف در تابستان 1397 را داشتند و طرح این مسابقه علمی – کاربردی را ارایه و دفاع کردند، واگذار گردید و اساتید شریفی، دهقان و صاحبقرانی، نیز به عنوان مجری میدانی مسابقه مورد تایید قرار گرفتند.

اهداف:
• طرحی نو در راستای تحول در حوزه و حرکت به سمت تحقق حوزه انقلابی و پرنشاط
• ايجاد انگيزه تحقيق و پژوهش در ميان طلاب
• سنجش سطح علمی و پژوهشی طلاب در رقابتی سالم و پرهیجان
• افزایش مهارت طرح سوال و تست‌زنی
• ایده‌پردازی در عرصه روش‌های یادگیری صرف
• تقویت روحیه نوآوری در بین طلاب
• بالابردن سطح همکاری گروهی در مسیر تحقیق و علم‌آموزی
• ایجاد رقابتی سالم برای ظهور و بروز طلاب محقق و پرتلاش و در نتیجه الگوسازی در بین طلاب
• بالا بردن انگیزه طلاب مستعدّ
• حرکت در مسیر جنبش علمی
مکان:
مدرسه علمیه الامام علی بن ابیطالب علیهما السلام
زمان:
نیمه اول دی‌ماه سال تحصیلی 1397 – 1398
• مرحله مقدماتی: 9، 10، 11 و 12 دی‌ماه، ساعت 8 تا9:30 صبح
• مرحله فینال: 13 دی‌ماه، ساعت 8 تا 10 صبح
فصل اول: اقدامات قبل از اجرای مسابقه
1. طراحی پوستر اطلاعیه
در این پوستر موضوع، زمان مرحله مقدماتی و مرحله فینال، مکان مسابقه و جوایز گروه اول تا سوم اطلاع‌رسانی شده است.
2. طراحی پوستر فراخوان و راهنمای ثبت‌نام
در این پوستر:
زمانبندی مراحل مسابقه،
بخش‌های متنوع و جذاب مسابقه،
منابع بخش تجزیه و تحلیل
و چگونگی ثبت‌نام، اطلاع‌رسانی شده است.

3. تدوین و طراحی پیش‌نویس طرح
این پیش‌نویس توسط اساتید طراح مسابقه در پنج صفحه تهیه شد که با توجه به مراحل ابداعی و جدیدی که در این مسابقه گنجانده شده است تا کنون سه مرتبه مورد ارزیابی و ویرایش علمی و ادبی قرار گرفته است.
4. تدوین و طراحی راهنمای مسابقه
شامل نکات اجرایی و محتوایی به همراه نمونه سؤال برای آشنایی گروه‌ها با چگونگی انجام مسابقه.
• تدوین و ارایه این راهنما خیلی مفید بوده و شور و نشاط زیادی در میان طلاب برای برگزاری مباحثات ویژه و دو به دو برای آمادگی بیشتر برای حضور در مسابقه را موجب شده است.
5. تدوین و طراحی پاور پوینت سؤالات
تمامی سؤالات در پاورپوینت به همراه تایمر زمان طراحی شده است.
6. تدوین و طراحی طرح جامع، قبل از اجرای مسابقه
در این طرح، پیشینه، اهداف، مختصات زمانی، مکانی و تعداد افراد درگیر در مسابقه و مراحل انجام مسابقه و پیش‌بینی هزینه آمده است.
7. تهیه نرم‌افزار
• تدوین ده‌ها پاور زیبا و جذاب برای نمایش سوال و سپس پاسخ (نمایش پاسخ در صورت صلاحدید مجری میدانی مسابقه)

8. تهیه لوازم و سخت‌افزار

9. طراحی صحنه و مناسب‌سازی محیط

11. ثبت نام
در این مرحله افراد در قالب گروه‌های دو نفره ثبت نام کردند.
هر گروه یک نفر را به عنوان سرگروه معرفی کرد.
افراد در کمیته‌ای علمی، بررسی و بعد از تایید برای مسابقه مهیا شدند.
گروه‌ها برای آمادگی بیشتر در مسابقه، تمام مراحل مسابقه را تمرین کرده و در مواردی نیز جلسه توجیهی و مشاوره با مجری مسابقه، داشتند.
12. تعیین شماره جایگاه
برای تعیین شماره جایگاه، قرعه‌کشی می‌شود و سپس هر گروه در جایگاه خود قرار می‌گیرد.
در هر مرحله از مسابقه، نفر اول گروه برای پاسخ‌دهی، کسی است که سرگروه معرفی می‌کند (سرگروه خودش یا شخص دیگری از گروه را می‌تواند معرفی می‌کند).
ملاحظات:
1. در مرحله مقدماتی، ماده فعل از افعال سالم گزینش شده است ولی در مرحله فینال، از افعال معتل، مهموز و مضاعف، نیز انتخاب صورت گرفته است.
2. در اختلاف بین 2 داور، قدر متیقن در خطا، توسط هیئت داوران پذیرفته می‌شود.
3. در صورتی که پاسخ دو وجهی باشد، هر وجهی که گفته شود پذیرفته می‌شود.

فصل دوم: بخش‌های متنوع و جذاب مسابقه
این مسابقه در پنج بخش متنوع و رقابت‌پذیر طراحی شده است که در تمام مراحل مقدماتی و فینال، این شش بخش می‌تواند وجود داشته باشد، البته در مرحله فینال سوالات سخت‌تر و شیوه‌های برگزاری مسابقه نیز دقیق‌تر و پیچیده‌تر است که تفاوت مرحله مقدماتی با فینال در هر بخش بیان می‌گردد.
بخش‌های متنوع و جذاب مسابقه از این قرار است:
• بخش اول: پرسمان گروهی (قدرت صرف‌کردن)
• بخش دوم: از کی بپرسم؟ (تجزیه و تحلیل صرفی)
• بخش سوم: پرسمان گروهی (صیغه‌ترجمه)
• بخش چهارم: پرسمان گروهی (مجهول کنید)
• بخش پنجم: زنگ‌زنی (صیغه‌سازی)
• بخش ششم: زنگ‌زنی (سؤالات تستی)

بخش اول: پرسمان گروهی (قدرت صرف‌کردن)
در این بخش از هر گروه خواسته می‌شود که چهارده صیغه را طبق شیوه مورد نظر و در زمان تعیین شده صرف کند.
چهارده صیغه:
مفرد مذکر غایب مفرد مونث غایب مفرد مذکر مخاطب مفرد مونث مخاطب متکلم وحده
مثنای مذکر غایب مثنای مونث غایب مثنای مذکر مخاطب مثنای مونث مخاطب متکلم مع الغیر
جمع مذکر غایب جمع مونث غایب جمع مذکر مخاطب جمع مونث مخاطب
شیوه صرف‌کردن:
• شیوه اول؛ یک ماده در سه قالب
در این شیوه گزینه انتخابی که از بین پنج گزینه انتخاب می‌شود، دارای یک ماده فعل است که باید در چهارده صیغه و در قالب ماضی، مضارع و امر، صرف شود، به این صورت که صیغه‌های مفرد ماضی، صیغه‌های تثنیه مضارع و صیغه‌های جمع، امر باشند.
مانند:
سَحَجَ سَحَجَت سَحَجتَ سَحَجتِ سَحَجَتُ
یَسحَجَان تَسحَجَان تَسحَجَان تَسحَجَان نَسحَجُ
لِیَسحَجُوا لِیَسحَجنَ اِسحَجُوا اِسحَجنَ
• شیوه دوم؛ سه ماده در یک قالب
در این شیوه گزینه انتخابی که از بین پنج گزینه انتخاب می‌شود، دارای سه ماده فعل است که باید در چهارده صیغه و در قالب مضارع معلوم صرف شود، به این صورت که صیغه‌های مفرد از ماده اول، صیغه‌های تثنیه از ماده دوم و صیغه‌های جمع، از ماده سوم باشند.
مانند:
یَبخَقُ تَبخَقُ تَبخَقُ تَبخَقینَ أبخَقُ
یَلهَعانِ تَلهَعانِ تَلهَعانِ تَلهَعانِ نَلهَعُ
یَبعَطُونَ یَبعَطنَ تَبعَطُونَ تَبعَطنَ

نمایش گزینه‌ها:
ابتدا گزینه‌ای از یکی از دو شیوه فوق انتخاب می‌شود.
سؤال نمایشی بعد از انتخاب گزینه از شیوه اول به این شکل است:
بعد از پنج ثانیه شمارش معکوس، شخص برگزیده از گروه 30ثانیه فرصت دارد تا ماده‌ای که نمایش داده شده است را در سه قالب [ماضی، مضارع و امر] صرف کند.
سؤال نمایشی بعد از انتخاب گزینه از شیوه دوم به این شکل است:

بعد از پنج ثانیه شمارش معکوس، شخص برگزیده از گروه، یک‌دقیقه فرصت دارد تا سه ماده‌ای که به همراه حرکت عین‌الفعل ماضی و مضارع نمایش داده شده است را در یک قالب [همچون نمونه‌ای که قبلا توضیح آن گذشت] صرف کند.

روش برگزاری:
1. این مرحله به ترتیب شماره جایگاه می‌باشد و مسابقه از گروهی که در جایگاه شماره یک قرار دارد شروع می‌شود و سپس به ترتیب از تمامی گروه‌ها سوال پرسیده می‌شود.
2. مجری به نفر اول از هر گروه حق انتخاب شیوه و گزینه را می‌دهد و بعد از اتمام پاسخ‌دهیِ نفر اول، نفر دوم گروه باید یک گزینه به انتخاب خود از شیوه دیگر برگزیند.
3. 5 ثانیه بعد از نمایش گزینه، شرکت کننده باید شروع به صرف‌کردن کند و در کمتر از 30 ثانیه در شیوه اول و در کمتر از یک دقیقه در شیوه دوم، چهارده صیغه را صرف کند؛ به محض نمایش گزینه انتخابی، پاورپوینت 5 ثانیه معکوس می‌شمارد و بلافاصله بعد از اتمام 5 ثانیه، شمارش معکوس [20 ثانیه در شیوه اول و 60 ثانیه در شیوه دوم] برای صرف‌کردن شروع می‌شود.
4. زمان این مرحله 10 دقیقه است.
چگونگی محاسبه امتیاز:
ک به ازای هر صیغه صحیح ده امتیاز داده می‌شود و چنانچه شخصی در کمتر از زمان تعیین شده توانست تمام صیغه‌ها را درست صرف کند به ازای هر ثانیه وقت اضافه، یک امتیاز مثبت دریافت می‌کند.

روش اجرایی این بخش در مرحله فینال: [سه ماده در سه قالب]
در مرحله فینال دو شیوه تلفیق شده و ماده فعل نیز معتل، مهموز یا مضاعف است و قالب نیز از سه باب مختلف ثلاثی مزید است. از این شیوه می‌توانیم به عنوان شیوه سوم از بخش اول، یاد کنیم.
مانند:
اِنطافَ اِنطافَت اِنطَفتَ اِنطَفتِ اِنطَفتُ
یُضَرّیانِ تُضَرّیانِ تُضَرّیانِ تُضَرّیانِ نُضَرِّي
لِیَتَوَشَّو لِیَتَوَشَّینَ تَوَشَّو تَوَشَّینَ
سؤال نمایشی بعد از انتخاب گزینه به این شکل است:

همراه با سه ماده‌ای که به همراه ابواب مزید نمایش داده شده است، شمارش معکوس 20 ثانیه فعال می‌شود و با اتمام شمارش معکوس 20 ثانیه، شخص برگزیده از گروه، یک دقیقه فرصت دارد تا سه ماده‌ای که به همراه مصدر باب مزید نمایش داده شده است را در سه قالب صرف کند.

بخش دوم: از کی بپرسم؟ (تجزیه و تحلیل صرفی)
در این بخش سؤالات تشریحی با رویکرد تجزیه و تحلیل مسائل و قواعد صرفی پرسیده می‌شود؛ مانند اینکه فرق معنای مشارکت باب افتعال با معنای مشارکت باب مفاعله، چیست؟ یا مانند آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید: یضربن چه اعرابی دارد؟ چرا؟

روش برگزاری:
1. پس از محاسبه امتیاز گروه‌ها، گروهی که تاکنون بیشترین امتیاز را کسب کرده است، می‌تواند بگوید از خودم بپرسید یا سوال را واگذار به گروه دیگری کند.
2. امتیاز بالا اگر گفت از خودم بپرسید و پاسخ غلط بدهد برای شروع دوباره، از بالاترین امتیاز بعدی پرسیده می‌شود.
3. سوالی که در زمان تعیین شده پاسخ صحیح دریافت نکرده است، سوخته می‌شود و مجری می‌تواند با توجه به زمان تعیین شده برای مرحله و شرایط برگزاری مسابقه، آن سؤال را از حضار بپرسد.
4. پاسخ صحیح، 10 امتیاز مثبت و پاسخ اشتباه، 10 امتیاز منفی دارد.
5. زمان پاسخ‌دهی به هر سؤال 20 ثانیه است.
6. زمان این مرحله 20 دقیقه است و محدودیتی در تعداد سؤالات وجود ندارد.
منابع سوالات این بخش:
• کتاب صرف (به همراه پاورقی‌های کتاب)
• کتاب تصریف (به همراه پاورقی‌های کتاب)
• کتاب شرح تصریف (به همراه پاورقی‌های کتاب)
ملاحظه:
• تمامی سؤالات از منابع سه‌گانه فوق طراحی شده است و هرگونه پاسخی که مخالف با محتوای این منابع باشد ولو درست و قانع‌کننده، از طرف هیئت داوران پذیرفته نمی‌شود.
o منبع جایگزین برای منابع سه‌گانه فوق: جزوه منزوعه العلل (استاد رجبی) است.
• در مرحله فینال، کتاب معجم الابدال (قسمت اسم) نیز به منابع سه‌گانه فوق افزوده می‌شود.
جدول امتیازات:
گروه تعداد صحیح جمع تعداد غلط جمع امتیاز این بخش امتیاز قبلی جمع امتیاز
اول
دوم
سوم
روش اجرایی این بخش در مرحله فینال (کلمه‌شناسی افعال در قرآن کریم)

این بخش در مرحله فینال به این صورت اجرا می‌شود که شرکت کننده باید کلمه مورد نظر در آیه شریفه را مورد شناسایی قرار دهد و حروف اصلی، صیغه و قواعدی را که بر روی آن اجرا شده است را در مدت 20 ثانیه پس از فشردن زنگ بیان نماید.
(مانند تصویر)
• روش برگزاری و جدول امتیازات همچون مرحله مقدماتی است که در توضیحات مفصل همین بخش دوم آمد.

بخش سوم: پرسمان گروهی (صیغه‌ترجمه)
در این بخش از شرکت کننده خواسته می‌شود با توجه به اطلاعات نمایشیِ گزینۀ انتخاب شده [ترجمه یک فعل + ماده و حرکت عین الفعل آن در ماضی و مضارع]، صیغه‌سازی کند. (مانند تصویرزیر)
نمایش گزینه‌ها:
در این بخش، گزینه انتخابی هر گروه، دارای اطلاعات نمایشی 10 ترجمه صیغه به همراه ماده فعل و حرکت عین الفعل آن در ماضی و مضارع است که به ترتیب و با تایمر زمان 10 ثانیه برای هرکدام نمایش داده می‌شود.
شیوه برگزاری:
1. این مرحله به ترتیب از گروهی که بیشترین امتیاز را تا کنون کسب کرده است آغاز می‌شود.
2. هرکدام از افراد گروه می‌تواند پاسخ دهد ولی آخرین پاسخ مورد قضاوت قرار می‌گیرد.
3. فرصت پاسخ‌دهی 8 ثانیه است و آخرین پاسخی که در این 8 ثانیه داده می‌شود مورد قضاوت قرار می‌گیرد.
4. بعد از اتمام شمارش معکوس 8 ثانیه، پاسخ صحیح نمایش داده می‌شود و بلافاصله سؤال بعدی نمایش داده می‌شود.
5. پاسخ صحیح، 10 امتیاز مثبت و پاسخ اشتباه، امتیاز منفی ندارد.
6. زمان این بخش به ازای هر گروه پنج دقیقه است.

روش اجرایی این بخش در مرحله فینال (صیغه ترجمه از افعال مزید با ماده معتل، مهموز و مضاعف)
مرحله فینال این بخش همچون مرحله مقدماتی است، فقط با این تفاوت که ماده فعل، معتل، مهموز و مضاعف است و صیغه نیز باید در قالب فعل ثلاثی مزید ساخته شود.
مانند:

بخش چهارم: پرسمان گروهی (مجهول کنید)
در این مرحله از شرکت کننده خواسته می‌شود با توجه به اطلاعات نمایشیِ گزینۀ انتخاب شده [فعل معلوم با فاعل و مفعول آن] مجهول صیغه مورد نظر را بگوید.
نمایش گزینه‌ها:
در این بخش نمایش گزینه‌ها به این شکل است و گزینه انتخابی هر گروه، دارای 10 فعل معلوم به همراه فاعل و مفعول آن است که به ترتیب و با تایمر زمان 4 ثانیه برای هرکدام نمایش داده می‌شود.
شیوه برگزاری:
1. این بخش به ترتیب از گروهی که بیشترین امتیاز را تا کنون کسب کرده است آغاز می‌شود.
2. هرکدام از افراد گروه می‌تواند پاسخ دهد ولی آخرین پاسخ که در زمان تعیین شده [چهار ثانیه] داده می‌شود مورد قضاوت قرار می‌گیرد.
3. بعد از اتمام شمارش معکوس 4 ثانیه، پاسخ صحیح نمایش داده می‌شود و بلافاصله سؤال بعدی نمایش داده می‌شود.
4. پاسخ صحیح، 10 امتیاز مثبت و پاسخ اشتباه، امتیاز منفی ندارد.
5. زمان این مرحله پنج دقیقه به ازای هر گروه است.

بخش پنجم: زنگ‌زنی (صیغه‌سازی)
در این بخش از شرکت کننده خواسته می‌شود با توجه به اطلاعات نمایشیِ [عنوان صیغه مورد نظر + ماده فعل + حرکت عین الفعل ماضی + حرکت عین الفعل مضارع]، صیغه‌سازی کند.
شیوه برگزاری:
1. ابتدا سؤال با تایمر 30 ثانیه، نمایش داده می‌شود.
2. پس از ارائه هر سؤال اولین گروهی که زنگ بزند پاسخگو خواهد بود.
3. زمان زنگ‌زنی بعد از نمایش سؤال، 30 ثانیه است.
4. زمان صیغه‌سازی بعد از فشردن زنگ، 3 ثانیه است.
• بنابراین با اتمام شمارش معکوس 3 ثانیه بعد از زنگ اول و عدم ارایه پاسخ درست، گروه دیگری می‌تواند زنگ بزند و پاسخ بدهد. این امکان پاسخ‌دهی تا 30 ثانیه بعد از نمایش سؤال، وجود دارد و با اتمام شمارش معکوس 30 ثانیه، سؤال می‌سوزد.
• مجری می‌تواند با در نظر داشت زمان و اقتضائات اجرایی مسابقه، سؤال سوخته شده را از حاضرین بپرسد.
5. پاسخ صحیح، 10 امتیاز مثبت و پاسخ اشتباه، 10 امتیاز منفی دارد.
• چانچه گروهی زنگ بزند و به هر دلیل تا پایان شمارش معکوس 3 ثانیه، پاسخ درست را نگوید یا سکوت کند، 10 امتیاز منفی دریافت می‌کند.
• اولین پاسخ از هرکدام از افراد گروه مورد قضاوت قرار می‌گیرد.
6. زمان این بخش 10 دقیقه است و مجری محدودیتی در تعداد سؤالات ندارد.

بخش ششم: زنگ‌زنی (سؤالات تستی)
در این مرحله از شرکت‌کننده خواسته می‌شود با توجه به اطلاعات نمایشی [مانند تصویر]، گزینه صحیح را انتخاب نماید.
نمایش گزینه‌ها:
20 سؤال تستی به ترتیب نمایش داده می‌شود که برای هرکدام 30 ثانیه شمارش معکوس قرار داده شده است و بعد از شمارش معکوس با صلاحدید مجری پاسخ صحیح نمایش داده می‌شود.
شیوه برگزاری:
1. ابتدا سؤال با تایمر 30 ثانیه، نمایش داده می‌شود.
2. پس از ارائه هر سؤال اولین گروهی که زنگ بزند پاسخگو خواهد بود.
3. زمان زنگ‌زنی بعد از نمایش سؤال، 30 ثانیه است.
4. زمان پاسخ‌دهی بعد از فشردن زنگ، 3 ثانیه است.
5. با اتمام شمارش معکوس 3 ثانیه بعد از زنگ اول و عدم ارایه پاسخ درست، سؤال می‌سوزد.
• مجری می‌تواند با در نظر داشت زمان و اقتضائات اجرایی مسابقه، سؤال سوخته شده را از حاضرین بپرسد.
6. پاسخ صحیح، 10 امتیاز مثبت و پاسخ اشتباه، 10 امتیاز منفی دارد.
• چانچه گروهی زنگ بزند و به هر دلیل تا پایان شمارش معکوس 3 ثانیه، پاسخ درست را نگوید یا سکوت کند، 10 امتیاز منفی دریافت می‌کند.
• اولین پاسخ از هرکدام از افراد گروه مورد قضاوت قرار می‌گیرد.
7. زمان این مرحله 15 دقیقه است و مجری محدودیتی در تعداد سؤالات ندارد.

فصل سوم مراحل مسابقه

مسابقه علمی کاربردی صرف برای مرحله مقدماتی و مرحله فینال برنامه‌ریزی شده بود که به دلیل استقبال پرشور طلاب عزیز و ثبت نام 12 گروه برای رقابت در عرصه مهارت‌های مرتبط با دانش صرف، مرحله مقدماتی چهار روز نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم دیماه به طول انجامید و مرحله فینال در تاریخ سیزدهم دیماه برگزار گردید و نتیجه مسابقه بر اساس امتیازبندی هر مرحله در صحنه مسابقه اعلام گردید.

لازم به ذکر است این مسابقه مقارن با ایام بصیرت ملت قهرمان ایران برگزار شد و با توجه به زمان مسابقه که 8 تا 9 صبح پیش بینی شده بود، روز اول مرحله مقدماتی یعنی روز نهم دیماه بلافاصله بعد از اتمام مسابقه، شرکت کنندگان عزیز به همراه مسؤولین و مدیر محترم مدرسه حجت‌الاسلام فاطمی نسبزید عزه در راهپیمایی غرور آفرین و بزرگداشت حماسه 9 دی 1388 همگام با ملت بصیر و انقلابی مشهد مقدس شرکت کردند.

مرحله مقدماتی
مرحله مقدماتی در چهار روز متوالی یعنی نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم دیماه، ساعت 8 تا 9 صبح در محل سالن اجتماعات مدرسه برگزار گردید:
روز اول
روز اول از مرحله مقدماتی رقابت بین سه گروه از پایه اول بود که گروه آیت‌الله بروجردی، متشکل از آقایان واعظیان و صفرزاده به مرحله فینال راه یافتند.
گروه اول تا سوم روز اول مرحله مقدماتی:
• گروه آیت‌الله بروجردی؛ آقایان واعظیان و صفرزاده
• گروه شیخ مرتضی انصاری؛ آقایان طحانی و موسوی
• گروه شیخ حسنعلی نخودکی؛ آقایان معصومی و جلیلی
روز دوم
روز دوم از مرحله مقدماتی رقابت بین سه گروه از پایه دوم بود که گروه آیت‌الله بروجردی، متشکل از آقایان فخری و عدالت‌نیا، به مرحله فینال راه یافت.
گروه اول تا سوم روز دوم مرحله مقدماتی:
• گروه شیخ حر عاملی؛ آقایان فخری و عدالت‌نیا
• گروه دوم ( گروه شیخ بهایی): آقایان صوفی و حسن‌زاده
• گروه سوم (آیت ا.‌. میلانی): آقایان جعفری و جمشیدی
روز سوم
روز سوم از مرحله مقدماتی رقابت بین سه گروه از پایه دوم بود که گروه شیخ بهلول گنابادی، متشکل از آقایان کوهستانی و موسوی، به مرحله فینال راه یافت.
گروه اول تا سوم روز سوم مرحله مقدماتی:

• گروه شیخ بهلول گنابادی؛ آقایان کوهستانی و موسوی
• گروه دوم: آقایان شریعتی و خادمی
• گروه سوم: آقایان علیزاده و میرزایی
روز چهارم
روز چهارم از مرحله مقدماتی رقابت بین سه گروه از پایه سوم به بالا بود که گروه آیت‌الله خویی، متشکل از آقایان مرتضوی و وظیفه‌دان، به مرحله فینال راه یافت.

• گروه آیت‌الله خویی؛ آقایان مرتضوی و وظیفه‌دان
• گروه دوم (آقایان فاطمی نسب و سعادتیان)
• گروه سوم (آقایان زاهدی و مصدقیان)

مرحله فینال
مرحله فینال مسابقه علمی کاربردی صرف ساعت 8:30 تا 10 صبح روز پنجشنبه برگزار گردید. این مرحله رقابت بین گروه‌هایی بود که در چهار روز مرحله مقدماتی، اول شده بودند.

• گروه آیت‌الله خویی؛ آقایان مرتضوی و وظیفه‌دان (اول)
• گروه شیخ حر عاملی؛ آقایان فخری و عدالت‌نیا (دوم)
• گروه آیت‌الله بروجردی؛ آقایان واعظیان و صفرزاده (سوم)
• گروه شیخ بهلول گنابادی؛ آقایان کوهستانی و موسوی (چهارم)

فصل چهارم: اقدامات در ایام برگزاری مسابقه
1. جلسات همفکری مسؤول پژوهش با مدیر محترم مدرسه و مسؤولین آموزش و فرهنگی برای هرچه بهتر و باشکوه برگزارشدن مسابقه علمی کاربردی صرف
2. جلسات روزانه با هیئت داوران، مجری، مسؤول پاورپوینت و دیگر عزیزانی که در این امر ما را یاری رساندند به منظور بهینه‌سازی و هرچه بهتر برگزارشدن این رویداد علمی و پژوهشی
3. پوشش خبری و اطلاع‌رسانی در کانال مدرسه و کانال پژوهش
4. رایزنی با مسؤولین و کارشناسان محترم پژوهش در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان رضوی

فصل پنجم: اقدامات پس از اجرای مسابقه
• تجلیل از شایسته تحسین سیزدهمین فراخوان آثار حوزوی جناب آقای محمد حسن حیدری‌پور توسط مدیر محترم مدرسه حجت‌الاسلام فاطمی نسبزید عزه

• قرائت برترین‌ها برای اهدای جوایز توسط مسؤول محترم آموزش استاد رجبی

• تقدیر از گروه‌های اول، دوم و سوم مرحله فینال، توسط مسؤولین و اساتید مدرسه
1. تجلیل از شایسته تحسین (سیزدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان)
با اتمام مرحله فینال و قبل از اهدای جوایز به گروه‌های برتر، ابتدا از جناب آقای محمد حسن حیدری‌پور جهت ارایه مقاله بررسی اجمالی کلام الهی از دیدگاه اشاعره، معتزله و امامیه، که در سیزدهمین فراخوان آثار پژوهشی سال تحصیلی 96-97 حوزه علمیه خراسان موفق به کسب عنوان شایسته تحسین شدند، در محل سن برگزاری مسابقه تقدیر صورت گرفت و توسط مسؤول پژوهش توضیحاتی پیرامون فراخوان آثار حوزوی ارایه شد.
• آقای حیدری‌پور جزو حضاری بودند که به سؤال مجری نیز در زمان مسابقه پاسخ داده بودند.
• از مدرسه علمیه امام علی بن ابی طالب علیهماالسلام دو مقاله به سیزدهمین فراخوان آثار پژوهشی سال تحصیلی 96-97 حوزه علمیه خراسان ارسال گردید که هر دو مقاله شایسته تحسین شدند، مقاله دیگر متعلق به آقای سعید هادوی با عنوان فضیلت فراموش شده (مباحثه) است که ایشان چون از فارغ التحصیلان مدرسه هستند و در روز فینال حاضر نبودند در فرصتی دیگر لوح تقدیر و هدیه نفیسی به ایشان تقدیم گردید.
• چکیده مقاله فضیلت فراموش شده (مباحثه) اثر جناب آقای سعید هادوی
«مباحثه» در راستای حقیقت‌جویی و در فضایی مینی دموکراسی با بهره‌گیری از خرد جمعی شکل می‌گیرد و امروزه علاوه بر حوزه‌های علمیه در برخی فضاهای علمی دیگر نیز از آن به عنوان یک اصل کاربردی استفاده می‌شود. در اين نوشتار تلاش شده تعريف، أهميت، روش‌ها و گونه‌هاي مباحثه بيان شود و زمان، مدت، مکان، آداب و احکام مباحثه مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر آن برخي خط و مشي‌ها و برنامه‌هايي را كه مي‌تواند در إشاعه و بسط مباحثه كمك كند إجمالاً شرح داده شده است.
در این نوشتار به ثمرات مباحثه و ویژگی‌های هم بحث خوب نیز اشاره شده است.
کلید واژگان: مباحثه، فضیلت فراموش شده، عالمان دین، حقیقت جویی، خرد جمعی، گفتمان علمی، آموزش.
چکیده مقاله بررسی اجمالی کلام الهی از دیدگاه اشاعره، معتزله و امامیه اثر جناب آقای محمد حسن حیدری‌پور
کلام الهی جزء صفات خداوند است و بین علما در ماهیتش اختلاف شده و اصلا علم کلام هم به خاطر همین بحث های کلام الهی علم کلام نامیده شد.
در این مقاله نگارنده ابتدا پیشینه کلام الهی را در طول تاریخ بیان کرده و بعد از آن کلام الهی را از دیدگاه اشاعره معتزله و امامیه برسی می‌نماید و اشکال های اقوال را می‌آورد و در معرفی کلام الهی می‌کوشد تا بیان کند که جزء چه صفاتی می‌باشد و اقوال با هر یک از این مذاهب تغییر می‌کند و در پایان رابطه کلام نفسی را با علم الهی بیان می‌نماید که کلام نفسی داخل در کدام قسم از علم الهی می‌شود و بعد از اتمام مباحث کلام الهی را در سایر علوم بررسی کرده و می‌آورد که چه کاربردی در علوم دیگر دارد.
کلیدواژگان:
کلام الهی،کلام نفسی،نسخ قرآن.

2. اهدای جوایز
به گروه‌های اول تا سوم و به حضاری که در زمان‌های مناسب و به درخواست مجری مسابقه، پاسخ درست دادند نیز به رسم یادبود، بلافاصله با اتمام مرحله فینال و در محل سن برگزاری فینال مسابقه، هدایای ارزنده‌ای به شرح زیر اهدا شد:

از میان شرکت کنندگان نیز به آقایان:
محمد حسن حیدری‌پور،
ابوالفضل صوفی،
علی حسن‌زاده،
علی جعفری،
اسماعیل نظریان،
محسن جلیلی‌فر،
و محمد جواد طحانی،
به رسم یادبود جوایز نفیسی اهدا گردید.

3. سخنان مدیر محترم مدرسه امام علی‌بن‌ابی‌طالب‌علیهماالسلام:

4. تدوین و طراحی گزارش اجرای مسابقه (با قابلیت ارایه به مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان)
در این گزارش توضیحات مکتوب و تصویری نسبت به مقدمات و مراحل برگزاری مسابقه و بخش‌های محتوایی آن آمده است. سرفصل‌های این گزارش 40 صفحه‌ای که اکنون در مقابل شماست، از این قرار است:
• مقدمه: پیشینه و تصویب طرح، زمان و مکان مسابقه
• فصل اول: اقدامات قبل از اجرای مسابقه
• فصل دوم: بخش‌های متنوع و جذاب مسابقه
• فصل سوم: مراحل مسابقه
• فصل چهارم: اقدامات در ایام برگزاری مسابقه
• فصل پنجم: اقدامات پس از اجرای مسابقه
• فصل ششم: عناوین فعالیت‌ها و ردیف‌های مالی

فصل ششم: عناوین فعالیت‌های اجرایی
کلیه مجریان، داوران، طراحان سوالات، طراحان صحنه و مدیر صوت و تصویر و ایده‌پردازان و اساتید محترم ناظر، همگی از طلاب و فارغ‌التحصیلان مدرسه امام علی‌بن‌ابی‌طالب‌علیهماالسلام هستند که در دوره‌های مختلف در این مدرسه مشغول به تحصیل و تدریس بوده‌ یا هستند و مهمتر از همه حضور فعال و به دور از افراط و تفریط طلاب جدید الورود به این عرصه‌ها است.
در جدول زیر برخی از اسامی عزیزانی که نقش مستقیم در برگزاری مسابقه علمی – کاربردی صرف داشته‌اند آمده است و مطمئنا کسانی که در این رویداد علمی از دور و نزدیک همکاری داشته‌اند بیش از این افراد هستند و مخصوصا مسؤولین محترم پژوهش در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان که از راهنمایی و مساعدت هیچگاه دریغ نکرده‌اند، از همه این بزرگواران کمال تشکر را داریم و از خداوند منان توفیق روز افزون را برای آنان طلب می‌کنیم.
شماره عنوان فعالیت نام مجری
1 مدیریت برنامه حجت‌الاسلام فاطمی نسب
2 ناظر و پشتیبان مرتضی ولیان‌پور (مسئول پژوهش)
3 مسؤول طرح استاد عیسی رجبی
4 ناظرعلمی حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم نیکدل
5 مشاوره و ناظر بر اجرا اساتید گرامی آقایان: سید محمد صادق قدمی، حسین دهقان، سلیمی، مهدیزاده
6 تولید محتوا استاد رجبی، استاد ولیان‌پور
7 اجرا استاد رجبی
8 داوری آقایان: حیدری، محمودی‌زاوه و صالحی
9 پذیرایی آقایان فکور و جهانگیری
10 نرم افزار و طراحی آقایان: احسان بخشی و فرهاد وظیفه‌نژاد
11 صوت آقایان: باباخانی و بارانی
12 نور و فنی آقایان جهانگیری و اسماعیلی
13 عکس و فیلم آقای هاشمی راد
14 دکور آقایان: مولایی، عدالت نیا، نوروزی و..
پژوهش مدرسه علمیه الامام علی بن ابی طالب علیهما السلام

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن